Sunday, January 4, 2009

RPH - JANUARI MINGGU 2 [5 - 9 ]

MINGGU : Pertama:
HARI : Isnin
TARIKH : 05/01/09.
M/PELAJARAN : Sejarah.
TINGKATAN : 5K7.
TAJUK : Kemunculan & Perkembangan Nasionalisme Di Asia Tenggara.
SUB-TAJUK : Imperialisme Barat Di Asia Tenggara.
a. Imperialis Barat.
b. Faktor-faktor imperialisme Barat.
HASIL PEMBELAJARAN : Menyatakan takrif imperialisme dan menyenaraikan kuasa imperialisme Barat ke Asia Tenggara.
PATRIOTISME
UNSUR TINGKAHLAKU : Bersemangat Setia Negara.
KAEDAH : Perbincangan dalam kumpulan dan soaljawab.
BAHAN BANTU MENGAJAR : Peta Asia Tenggara.
AKTIVITI-AKTIVITI :
1. Guru menunjukkan peta Asia Tenggara.
2. Guru menerangkan kuasa imperialis Barat dan tujuan kedatangan mereka.
3. Guru menyoal pelajar dan meminta pelajar menyenaraikan apakah sebab-sebab imperialis Barat datang ke Asia Tenggara.
PENGUKUHAN
LATIHAN:
1. Menyalin nota.
2. Melengkapkan jadual yang disediakan.


HARI : Selasa.
TARIKH : 06/01/09.
M/PELAJARAN : Pendidikan Kesihatan.
TINGKATAN : 5K8.
TAJUK : Kesihatan diri dan keluarga.
SUB-TAJUK : Saringan Kesihatan.
OBJEKTIF : 1. Kognitif - Menyatakan jenis-jenis pemeriksaan ujian.
2. Afektif - Mewujudkan kesedaran dan faedah melakukan saringan kesihatan.
PENGALAMAN SEDIA : Murid pernah didedahkan kepada pemeriksaan kesihatan.
AKTIVITI-AKTIVITI.
1. Guru bertanya pernah pelajar melakukan pemeriksaan kesihatan dan apakah tujuannya.
2. Guru menerangkan jenis-jenis ujian saringan kesihatan serta faedah melakukannya
PENILAIAN:
a. Pelajar bersoaljawab berkaitan saringan kesihatan.
RUMUSAN:
a. Guru menjelaskan tujuan dan faedah melakukan saringan kesihatan.


HARI : Selasa
TARIKH : 06/01/09
M/PELAJARAN : Sejarah.
TINGKATAN : 5MPV.
TAJUK : Kemunculan & Perkembangan Nasionalisme Di Asia Tenggara.
SUB-TAJUK : a. Imperialis Barat.
b. Faktor-faktor imperialisme Barat.
HASIL PEMBELAJARAN : Menyatakan takrif imperialisme dan menyenaraikan kuasa
imperialisme Barat ke Asia Tenggara.
PATRIOTISME:
UNSUR TINGKAHLAKU : Bersemangat Setia Negara.
KAEDAH : Perbincangan dalam kumpulan dan soaljawab.
BAHAN BANTU MENGAJAR : Peta Asia Tengggara.
AKTIVITI-AKTIVITI.
1. Menunjukkan peta Asia Tenggara.
2. Menerangkan kuasa imperialis Barat yang datang ke Asia Tenggara dan tujuan kedatangan.
3. Menjelaskan wilayah-wilayah imperialis Barat di Asia Tenggara.
4. Menyoal pelajar dan meminta mereka menyenaraikan apakah sebab-sebab kedatangannya.
PENGUKUHAN
LATIHAN.
1. Menyalin nota.
2. Melengkapkan jadual.



HARI : Rabu.
TARIKH : 07/01/09.
M/PELAJARAN : Pendidikan Kesihatan.
TINGKATAN : 4K2.
TAJUK : Kekeluargaan.
SUB-TAJUK : Institusi keluarga dan isu kekeluargaan.
HASIL PEMBELAJARAN : Murid dapat:-
Kognitif : Menyatakan makna perkahwinan, menghormati orang tua.
Afektif : Menghargai hubungan yang harmoni dalam keluarga.
PENGALAMAN SEDIA ADA : Murid sememangnya mempunyai keluarga.
AKTIVITI-AKTIVITI
1. Mempamerkan beberapa gambar majlis perkahwinan pelbagai kaum.
2. Mempamerkan sebuah keluarga yang besar dan murid diminta membuat inferens.
3. Gerakerja kumpulan.
4. Perbincangan dalam kelas berkenaan isu-isu keluarga dan institusi keluarga.
PENGUKUHAN.
1. Murid diminta mengumpul bahan mengenai isu kekeluargaan dari media cetak.




HARI : Rabu.
TARIKH : 07/01/09.
M/PELAJARAN : Sejarah.
TINGKATAN : 5K6.
TAJUK : Kemunculan & Perkembangan Nasionalisme Di Asia Tenggara.
SUB-TAJUK : Imperialisme Barat Di Asia Tenggara.
a. Imperialis Barat.
b. Faktor-faktor imperialisme Barat.
HASIL PEMBELAJARAN : Menyatakan takrif imperialisme dan menyenaraikan kuasa
imperialisme Barat ke Asia Tenggara.
PATRIOTISME
UNSUR TINGKAHLAKU : Bersemangat Setia Negara.
KAEDAH : Perbincangan dalam kumpulan dan soaljawab.
BAHAN BANTU MENGAJAR : Peta Asia Tenggara.
AKTIVITI-AKTIVITI
1. Menunjukkan peta Asia Tenggara.
2. Menerangkan kuasa imperialis Barat yang datang ke Asia Tenggara dan tujuannya.
3. Menjelaskan wilayah-wilayah imperialis Barat di Asia Tenggara tahun 1914.
4. Menyoal pelajar dan minta mereka menyenaraikan apakah sebab-sebab kedatangannya.
PENGUKUHAN
Latihan.
1. Menyalin nota.
2. Melengkapkan jadual.



HARI : Rabu.
TARIKH : 07/01/09.
M/PELAJARAN : Sejarah.
TINGKATAN : 5K7.
TAJUK : Kemunculan & Perkembangan Nasionalisme Di Asia Tenggara.
SUB-TAJUK : Perubahan sistem Politik
a. Pengenalan sistem Birokrasi Barat.
b. Sebelum dan setelah kedatangan Sepanyol di Filipina.
HASIL PEMBELAJARAN : Memahami sistem politik yang diperkenalkan oleh Barat di Asia
Tenggara.
Menyenaraikan perubahan pentadbiran yang lakukan oleh penjajah.
PATRIOTISME
UNSUR TINGKAHLAKU : Bersemangat Setia Negara.
KAEDAH : Perbincangan dan soaljawab dengan pelajar.
BAHAN BANTU MENGAJAR : Peta Asia Tenggara.
AKTIVITI-AKTIVITI / LATIHAN.
1. Menyalin nota.
2. Huraikan kesan-kesan pengenalan sistem birokrasi Barat di Filipina.




HARI : Khamis
TARIKH : 08/01/09.
M/PELAJARAN : Pendidikan Kesihatan.
TINGKATAN: 4K6
TAJUK : Kekeluargaan.
SUB-TAJUK : Institusi keluarga dan isu kekeluargaan.
HASIL PEMBELAJARAN : Murid dapat:-
Kognitif : Menyatakan makna perkahwinan, menghormati orang tua.
Afektif : Menghargai hubungan yang harmoni dalam keluarga.
PENGALAMAN SEDIA ADA : Murid sememangnya mempunyai keluarga.
AKTIVITI-AKTIVITI
1. Mempamerkan beberapa gambar majlis perkahwinan pelbagai kaum.
2. Mempamerkan sebuah keluarga yang besar dan murid diminta membuat inferens.
3. Gerakerja kumpulan.
4. Perbincangan dalam kelas berkenaan isu-isu keluarga dan institusi keluarga.
PENGUKUHAN.
1. Murid diminta mengumpul bahan mengenai isu kekeluargaan dari media cetak.



HARI : Khamis.
TARIKH : 08/01/09.
M/PELAJARAN : Pendidikan Kesihatan.
TINGKATAN : 5K1.
TAJUK : Kesihatan diri dan keluarga.
SUB-TAJUK : Saringan Kesihatan.
OBJEKTIF : 1. Kognitif - Menyatakan jenis-jenis pemeriksaan ujian.
2. Afektif - Mewujudkan kesedaran dan faedah melakukan saringan kesihatan.
PENGALAMAN SEDIA : Murid pernah didedahkan kepada pemeriksaan kesihatan.
AKTIVITI-AKTIVITI.
1. Guru bertanya pernah pelajar melakukan pemeriksaan kesihatan dan apakah tujuannya.
2. Guru menerangkan jenis-jenis ujian saringan kesihatan serta faedah melakukannya.
PENILAIAN:
a. Pelajar bersoaljawab berkaitan saringan kesihatan.
RUMUSAN:
a. Guru menjelaskan tujuan dan faedah melakukan saringan kesihatan.



HARI : Jumaat.
TARIKH : 09/01/09.
M/PELAJARAN : Pendidikan Kesihatan.
TINGKATAN : 5S3.
TAJUK : Kesihatan diri dan keluarga.
SUB-TAJUK : Saringan Kesihatan.
OBJEKTIF : 1. Kognitif - Menyatakan jenis-jenis pemeriksaan ujian.
2. Afektif - Mewujudkan kesedaran dan faedah melakukan saringan kesihatan.
PENGALAMAN SEDIA : Murid pernah didedahkan kepada pemeriksaan kesihatan.
AKTIVITI-AKTIVITI.
1. Guru bertanya pernah pelajar melakukan pemeriksaan kesihatan dan apakah tujuannya.
2. Guru menerangkan jenis-jenis ujian saringan kesihatan serta faedah melakukannya.
PENILAIAN:
a. Pelajar bersoaljawab berkaitan saringan kesihatan.
RUMUSAN:
a. Guru menjelaskan tujuan dan faedah melakukan saringan kesihatan.




HARI : Jumaat.
TARIKH : 09/01/09.
M/PELAJARAN : Sejarah.
TINGKATAN : 5MPV & 5K6.
TAJUK : Kemunculan & Perkembangan Nasionalisme Di Asia Tenggara.
SUB-TAJUK : Perubahan sistem Politik
a. Pengenalan sistem Birokrasi Barat.
b. Sebelum dan setelah kedatangan Sepanyol di Filipina.
HASIL PEMBELAJARAN : Memahami sistem politik yang diperkenalkan oleh Barat di Asia
Tenggara.
Menyenaraikan perubahan pentadbiran yang lakukan oleh penjajah.
PATRIOTISME
UNSUR TINGKAHLAKU : Bersemangat Setia Negara.
KAEDAH : Perbincangan dan soaljawab dengan pelajar.
BAHAN BANTU MENGAJAR : Peta Asia Tenggara.
AKTIVITI-AKTIVITI / LATIHAN.
1. Menyalin nota.
2. Huraikan kesan-kesan pengenalan sistem birokrasi Barat di Filipina.

1 comment: