Wednesday, January 14, 2009

RPH-JANUARI - MINGGU- 3 [ 13 - 17 ]

HARI : Isnin
TARIKH : 12/01/09.
M/PELAJARAN : Sejarah.
TINGKATAN : 5K7.
TAJUK : Kemunculan dan Perkembangan Nasionalisme di Asia Tenggara.
SUB-TAJUK : Perubahan sistem Politik.
a. Sebelum kedatangan kuasa imperialis
b. Setelah penjajahan kuasa imperialis.
c. Filipina, Indonesia.
HASIL PEMBELAJARAN: Memahami sistem politik yang diperkenalkan oleh Barat di Asia
Tenggara.
Menyenaraikan perubahan-perubahan poltik yang diperkenalkan
oleh kuasa Barat.
PATRIOTISME:
UNSUR TINGKAHLAKU : Bersemangat setia negara.
KAEDAH : Perbincangan dan soaljawab dengan pelajar.
BAHAN BANTU MENGAJAR : Peta Asia Tenggara.
AKTIVITI-AKTIVITI/LATIHAN.
1. Menyalin nota.
2. Huraikan kesan-kesan pengenalan sistem birokrasi Barat di Filipina.


HARI : Selasa.
TARIKH : 13/01/09.
M/PELAJARAN : Pendidikan Kesihatan.
TINGKATAN : 5K8.
TAJUK : Kematangan Seksual Semasa Remaja.
HASIL PEMBELAJARAN : Murid dapat :-
a. menjelaskan tanggapan yang salah tentang seks dan seksualiti.
b. membezakan mitos dan fakta tentang seks dan seksualiti.
MASA : 2 Waktu.
PROSEDUR :
1. Murid meletakkan kad perkataan "Setuju", "Tidak Setuju" , dan "TidakTahu".
2. Guru menerangkan kad perkataan tersebut yang akan digunakan dalam latihan yang
berkaitan dengan mitos dan fakta tentang seks dan seksualiti.
3. Beberapa pernyataan akan dibaca. Berdasarkan pilihan, mereka akan berdiri di bawah
kad perkataan yang berkenaan.
4. Setiap kumpulan memberi penjelasan mengapa mereka setuju,tidak setuju atau tidak tahu.
5. Murid melengkapkan lembaran kerja yang diberikan.

CATATAN : Hari hujan- sebab itu rancangan pelajaran ini diajar.



HARI : Selasa
TARIKH : 13/01/09.
M/PELAJARAN : Sejarah.
TINGKATAN : 5MPV
TAJUK : Kemunculan dan Perkembangan Nasionalisme di Asia Tenggara.
SUB-TAJUK : Perubahan sistem Politik.
a. Sebelum kedatangan kuasa imperialis
b. Setelah penjajahan kuasa imperialis.
c. Filipina, Indonesia.
HASIL PEMBELAJARAN: Memahami sistem politik yang diperkenalkan oleh Barat di Asia Tenggara.
Menyenaraikan perubahan-perubahan poltik yang diperkenalkan oleh kuasa Barat. PATRIOTISME: UNSUR TINGKAHLAKU : Bersemangat setia negara.
KAEDAH : Perbincangan dan soaljawab dengan pelajar.
BAHAN BANTU MENGAJAR : Peta Asia Tenggara.
AKTIVITI-AKTIVITI/LATIHAN.
1. Menyalin nota.
2. Huraikan kesan-kesan pengenalan sistem birokrasi Barat di Filipina.


HARI : Rabu.
TARIKH : 14/01/09.
M/PELAJARAN : Pendidikan Jasmani.
TINGKATAN : 4K2.
TAJUK : Pengenalan terhadap HIV dan AIDS.
HASIL PEMBELAJARAN : 1. Menyatakan sejarah perkembangan wabak HIV/AIDS.
2. Menerangkan tentang bahaya penyakit AIDS.
3. Mengenal pasti mitos dan fakta penyakit AIDS.
AKTIVITI-AKTIVITI.
1. Murid dibahagi kepada 4 kumpulan.
2. Setiap kumpulan diberi risalah HIV dan AIDS.
3. Setiap kumpulan dikehendaki menjawab soalan mengenai :-
a. Sejarah HIV dan AIDS.
b. Bahaya HIV dan AIDS.
c. Senaraikan mitos serta fakta HIV dan AIDS.
4. Ketua kumpulan akan menampal maklumat di dalam kelas.

CATATAN : Hari Hujan - sebab itu rancangan ini diajar.


HARI : Rabu
TARIKH : 14/01/09.
M/PELAJARAN : Sejarah.
TINGKATAN : 5K6.
TAJUK : Kemunculan dan Perkembangan Nasionalisme di Asia Tenggara.
SUB-TAJUK : Perubahan sistem Politik.
a. Sebelum kedatangan kuasa imperialis
b. Setelah penjajahan kuasa imperialis.
c. Filipina, Indonesia.
HASIL PEMBELAJARAN: Memahami sistem politik yang diperkenalkan oleh Barat di Asia Tenggara.
Menyenaraikan perubahan-perubahan poltik yang diperkenalkan oleh kuasa Barat. PATRIOTISME: UNSUR TINGKAHLAKU : Bersemangat setia negara.
KAEDAH : Perbincangan dan soaljawab dengan pelajar.
BAHAN BANTU MENGAJAR : Peta Asia Tenggara.
AKTIVITI-AKTIVITI/LATIHAN.
1. Menyalin nota.
2. Huraikan kesan-kesan pengenalan sistem birokrasi Barat di Filipina.



HARI : Rabu.
TARIKH : 14/01/09.
M/PELAJARAN : Sejarah.
TINGKATAN : 5K7.
TAJUK : Kemunculan & Perkembangan Nasionalisme Di Asia Tenggara.
SUB-TAJUK : Perubahan sistem politik.
a. Burma, IndoChina, Tanah Melayu dan Thailand.
HASIL PEMBELAJARAN : Memahami sistem politik yang diperkenalkan oleh Barat di Asia
Tenggara.
: Menyenaraikan perubahan pentadbiran di Asia Tenggara.
PATRIOTISME
UNSUR TINGKAHLAKU : Bersemangat setia negara.
KAEDAH : Perbincangan dan soaljawab dengan pelajar.
BAHAN BANTU MENGAJAR : Peta Asia Tenggara.
AKTIVITI/LATIHAN.
1. Menyalin nota.
2. Huraikan kesan-kesan pengenalan sistem birokrasi Barat di Burma dan Tanah Melayu.



HARI : Khamis.
TARIKH : 15/01/09.
M/PELAJARAN : Pendidikan Kesihatan.
TINGKATAN : 5K1.
TAJUK : Kematangan Seksual Semasa Remaja.
HASIL PEMBELAJARAN : Murid dapat :-
a. menjelaskan tanggapan yang salah tentang seks dan seksualiti.
b. membezakan mitos dan fakta tentang seks dan seksualiti.
MASA : 2 Waktu.
PROSEDUR :
1. Murid meletakkan kad perkataan "Setuju", "Tidak Setuju" , dan "TidakTahu".
2. Guru menerangkan kad perkataan tersebut yang akan digunakan dalam latihan yang
berkaitan dengan mitos dan fakta tentang seks dan seksualiti.
3. Beberapa pernyataan akan dibaca. Berdasarkan pilihan, mereka akan berdiri di bawah
kad perkataan yang berkenaan.
4. Setiap kumpulan memberi penjelasan mengapa mereka setuju,tidak setuju atau tidak tahu.
5. Murid melengkapkan lembaran kerja yang diberikan.

CATATAN : Hari hujan- sebab itu rancangan pelajaran ini diajar.



HARI : Khamis
TARIKH : 15/01/09.
M/PELAJARAN : Pendidikan Jasmani.
TINGKATAN : 4K6.
TAJUK : Pengenalan terhadap HIV dan AIDS.
HASIL PEMBELAJARAN : 1. Menyatakan sejarah perkembangan wabak HIV/AIDS.
2. Menerangkan tentang bahaya penyakit AIDS.
3. Mengenal pasti mitos dan fakta penyakit AIDS.
AKTIVITI-AKTIVITI.
1. Murid dibahagi kepada 4 kumpulan.
2. Setiap kumpulan diberi risalah HIV dan AIDS.
3. Setiap kumpulan dikehendaki menjawab soalan mengenai :-
a. Sejarah HIV dan AIDS.
b. Bahaya HIV dan AIDS.
c. Senaraikan mitos serta fakta HIV dan AIDS.
4. Ketua kumpulan akan menampal maklumat di dalam kelas.

CATATAN : Hari Hujan - sebab itu rancangan ini diajar.


HARI : Jumaat
TARIKH : 16/01/09.
M/PELAJARAN : Pendidikan Kesihatan.
TINGKATAN : 5S3.
TAJUK : Kematangan Seksual Semasa Remaja.
HASIL PEMBELAJARAN : Murid dapat :-
a. menjelaskan tanggapan yang salah tentang seks dan seksualiti.
b. membezakan mitos dan fakta tentang seks dan seksualiti.
MASA : 2 Waktu.
PROSEDUR :
1. Murid meletakkan kad perkataan "Setuju", "Tidak Setuju" , dan "TidakTahu".
2. Guru menerangkan kad perkataan tersebut yang akan digunakan dalam latihan yang berkaitan dengan mitos dan fakta tentang seks dan seksualiti.
3. Beberapa pernyataan akan dibaca. Berdasarkan pilihan, mereka akan berdiri di bawah kad perkataan yang berkenaan.
4. Setiap kumpulan memberi penjelasan mengapa mereka setuju,tidak setuju atau tidak tahu.
5. Murid melengkapkan lembaran kerja yang diberikan.

CATATAN : Hari hujan- sebab itu rancangan pelajaran ini diajar.



HARI : Jumaat
TARIKH : 16/01/09.
M/PELAJARAN : Sejarah.
TINGKATAN : 5MPV & 5K6
TAJUK : Kemunculan & Perkembangan Nasionalisme Di Asia Tenggara.
SUB-TAJUK : Perubahan sistem politik.
a. Burma, IndoChina, Tanah Melayu dan Thailand.
HASIL PEMBELAJARAN : Memahami sistem politik yang diperkenalkan oleh Barat di Asia
Tenggara.
: Menyenaraikan perubahan pentadbiran di Asia Tenggara.
PATRIOTISME
UNSUR TINGKAHLAKU : Bersemangat setia negara.
KAEDAH : Perbincangan dan soaljawab dengan pelajar.
BAHAN BANTU MENGAJAR : Peta Asia Tenggara.
AKTIVITI/LATIHAN.
1. Menyalin nota.
2. Huraikan kesan-kesan pengenalan sistem birokrasi Barat di Burma dan Tanah Melayu.


HARI : Sabtu [ Khamis] ganti 1.
TARIKH : 17/01/09.
M/PELAJARAN : Pendidikan Kesihatan.
TINGKATAN : 5K1.
TAJUK : Definisi HIV dan AIDS serta jangkitan HIV.
HASIL PEMBELAJARAN : Pada akhir pelajaran ini, murid dapat :-
1. Menyatakan definisi HIV dan AIDS.
2. Menjelaskan bagaimana berlaku jangkitan HIV.
AKTIVITI-AKTIVITI.
1. Murid dibahagikan kepada 4 kumpulan.
2. Setiap kumpulan akan dibekalkan dengan satu sampul surat mengandungi kad perkataan
yang memberi definisi HIV,AIDS,T-Limfosit dan B-Limfosit.
3. Murid menampal hasil cantuman dipapan kenyataan.
4. Murid melengkapkan lembaran kerja yang disediakan.


HARI : Sabtu [Khamis] ganti 1.
TARIKH : 17/01/09.
M/PELAJARAN : Pendidikan Kesihatan.
TINGKATAN : 4K6.
TAJUK : Bagaimanakah HIV bertindak?
HASIL PEMBELAJARAN : Murid dapat :-
1. Mengetahui bagaimanakah HIV bertindak.
2. Mengenalpasti peringkat mekanisme dan spektrum jangkitan HIV.
AKTIVITI-AKTIVITI.
1. Semua murid diberi lembaran maklumat dan dibahagi kepada 4 kumpulan iaitu :-
- kumpulan window period
- kumpulan asymptomatic HIV
- kumpulan symptomatic HIV
- kumpulan AIDS
2. Murid melakonkan situasi berdasarkan penerangan dalam kemahiran maklumat.
3. Lembaran kerja.

No comments:

Post a Comment