Thursday, January 29, 2009

RPH - JANUARI MINGGU 4 [ 19 - 23 ]

HARI : Isnin.
TARIKH : 19/01/09.
M/PELAJARAN : Sejarah.
TINGKATAN : 5K7.
TAJUK : Nasionalisme di Asia Tenggara.
SUB-TAJUK : 1. Faktor-faktor Kemunculan Nasionalisme.
a. Dasar Penjajahan Barat.
b. Pengaruh Agama.
c. Karya Kesusasteraan.
d. Sistem Pendidikan.
e. Kemunculan Golongan Intelektual.
f. Pengaruh Media Massa.
g. Sistem Pengangkutan dan Perhubungan.
h. Pengaruh Luar.
HASIL PEMBELAJARAN : Memahami Gerakan Nasionalisme di Asia Tenggara.
PATRIOTISME:
UNSUR TINGKAHLAKU : Memartabatkan perjuangan tokoh-tokoh tanah air.
AKTIVITI-AKTIVITI:
1. Menyenaraikan tokoh-tokoh Nasionalisme.
2. Menghuraikan faktor-faktor yang mencetuskan Nasionalisme.
3. Menyalin nota.


REFLEKSI: Pelajar dapat menjawab soalan-soalan yang dikemukakan oleh guru.


HARI : Selasa.
TARIKH : 20/01/09.
M/PELAJARAN : Pendidikan Jasmani.
TINGKATAN : 5K8.
TAJUK : Permainan Sofbol [Bola Lisut].
KEMAHIRAN : 1. Membaling/Memadang.
OBJEKTIF:
a. Psikomotor - Boleh membaling dengan tepat,laju dan deras dan dapat menangkapnya.
b. Kognitif - Mengguna gloves untuk menangkap bola tanpa gloves tangan sakit.
c. Afektif- Seronok dan puashati kerana dapat tangkap bola.
ALATAN : Gloves dan bola lisut.
AKTIVITI-AKTIVITI:
1. Murid melakukan akt. regangan sambil bermain dengan bola.
2. Menerangkan cara-cara mengguna gloves yang betul.
3. Melakukan aktiviti-aktiviti memadang
a. Jarak dekat 6m.
b. Jarak ditambah 12m.
c. Perlahan dan laju.
4. Permainan ubahsuai/Permainan kecil antara kumpulan.


REFLEKSI : Pelajar seronok bermain dan semua melibatkan diri dengan aktif.



HARI : Selasa
TARIKH : 20/01/09.
M/PELAJARAN : Sejarah.
TINGKATAN : 5MPV
TAJUK : Nasionalisme di Asia Tenggara.
SUB-TAJUK : 1. Faktor-faktor Kemunculan Nasionalisme.
a. Dasar Penjajahan Barat.
b. Pengaruh Agama.
c. Karya Kesusasteraan.
d. Sistem Pendidikan.
e. Kemunculan Golongan Intelektual.
f. Pengaruh Media Massa.
g. Sistem Pengangkutan dan Perhubungan.
h. Pengaruh Luar.
HASIL PEMBELAJARAN : Memahami Gerakan Nasionalisme di Asia Tenggara.
PATRIOTISME:
UNSUR TINGKAHLAKU : Memartabatkan perjuangan tokoh-tokoh tanah air.
AKTIVITI-AKTIVITI:
1. Menyenaraikan tokoh-tokoh Nasionalisme.
2. Menghuraikan faktor-faktor yang mencetuskan Nasionalisme.
3. Menyalin nota.


REFLEKSI: Pelajar dapat menjawab soalan-soalan yang dikemukakan oleh guru.


HARI : Rabu
TARIKH : 21/01/09.
M/PELAJARAN : Pendidikan Jasmani.
TINGKATAN : 4K2.
TAJUK : Permainan Sofbol [Bola Lisut].
KEMAHIRAN : 1. Membaling/Memadang.
OBJEKTIF:
a. Psikomotor - Boleh membaling dengan tepat,laju dan deras dan dapat menangkapnya.
b. Kognitif - Mengguna gloves untuk menangkap bola tanpa gloves tangan sakit.
c. Afektif- Seronok dan puashati kerana dapat tangkap bola.
ALATAN : Gloves dan bola lisut.
AKTIVITI-AKTIVITI:
1. Murid melakukan akt. regangan sambil bermain dengan bola.
2. Menerangkan cara-cara mengguna gloves yang betul.
3. Melakukan aktiviti-aktiviti memadang
a. Jarak dekat 6m.
b. Jarak ditambah 12m.
c. Perlahan dan laju.
4. Permainan ubahsuai/Permainan kecil antara kumpulan.


REFLEKSI : Pelajar seronok bermain dan semua melibatkan diri dengan aktif.



HARI : Rabu.
TARIKH : 21/01/09.
M/PELAJARAN : Sejarah.
TINGKATAN : 5K6.
TAJUK : Nasionalisme di Asia Tenggara.
SUB-TAJUK : 1. Faktor-faktor Kemunculan Nasionalisme.
a. Dasar Penjajahan Barat.
b. Pengaruh Agama.
c. Karya Kesusasteraan.
d. Sistem Pendidikan.
e. Kemunculan Golongan Intelektual.
f. Pengaruh Media Massa.
g. Sistem Pengangkutan dan Perhubungan.
h. Pengaruh Luar.
HASIL PEMBELAJARAN : Memahami Gerakan Nasionalisme di Asia Tenggara.
PATRIOTISME:
UNSUR TINGKAHLAKU : Memartabatkan perjuangan tokoh-tokoh tanah air.
AKTIVITI-AKTIVITI:
1. Menyenaraikan tokoh-tokoh Nasionalisme.
2. Menghuraikan faktor-faktor yang mencetuskan Nasionalisme.
3. Menyalin nota.

REFLEKSI: Pelajar dapat menjawab soalan-soalan yang dikemukakan oleh guru.


HARI : Rabu.
TARIKH : 21/01/09.
M/PELAJARAN : Sejarah.
TINGKATAN : 5K7.
TAJUK : Perkembangan Nasionalisme.
SUB-TAJUK : 1. Tahap Pertama dan Tahap Kedua.
a. Filipina.
b. Indonesia.
c. Thailand
d. IndoChina.
e. Burma.
HASIL PEMBELAJARAN : Memahami Gerakan Nasionalisme di Asia Tenggara.
PATROTISME:
UNSUR TINGKAHLAKU : Memartabatkan peruangan tokoh-tokoh tanah air.
AKTIVITI/LATIHAN.
1. Nyatakan ciri-ciri perbezaan gerakan nasionalisme antara Tahap Pertama dan Kedua.
2. Jelaskan bagaimana kuasa Barat menangani gerakan nasionalis radikal di Asia Tenggara.
3. Menyalin nota.

Tahap Pertama:-
- penentangan masyarakat secara terbuka.
- bersifat setempat.
- tidak berorganisasi.
- isu kebudayaan,agama dan hak peribumi
- dipimpin oleh gol.yg berpendidikan Barat dan Asia Barat.
- menuntut hak-hak mereka dikembalikan.
- tidak menunutut kemerdekaan dengan segera.

Tahap Kedua.
- lebih radikal.
- berorganisasi.
- dipimpin oleh gol. yang berpendidikan.
- mereka menyedari perubahan yg diperkenalkan oleh Barat.
- matlamat perjuangan lebih jelas.
- menuntut kemerdekaan.
- membentuk kerajaan sendiri yang berdaulat.

REFLEKSI : Pelajar dapat menyenaraikan perbezaan antara tahap.

HARI : Khamis.TARIKH : 22/01/09.
M/PELAJARAN : Pendidikan Jasmani.
TINGKATAN : 5K1 dan 4K6.
TAJUK : Permainan Sofbol [Bola Lisut].
KEMAHIRAN :
1. Membaling/Memadang.
OBJEKTIF:
a. Psikomotor - Boleh membaling dengan tepat,laju dan deras dan dapat menangkapnya.
b. Kognitif - Mengguna gloves untuk menangkap bola tanpa gloves tangan sakit.
c. Afektif- Seronok dan puashati kerana dapat tangkap bola.
ALATAN : Gloves dan bola lisut.
AKTIVITI-AKTIVITI:
1. Murid melakukan akt. regangan sambil bermain dengan bola.
2. Menerangkan cara-cara mengguna gloves yang betul.
3. Melakukan aktiviti-aktiviti memadang
a. Jarak dekat 6m.
b. Jarak ditambah 12m.
c. Perlahan dan laju.
4. Permainan ubahsuai/Permainan kecil antara kumpulan.


REFLEKSI : Pelajar seronok bermain dan semua melibatkan diri dengan aktif.


HARI : Jumaat.
TARIKH : 23/01/09.
M/PELAJARAN : Pendidikan Jasmani.
TINGKATAN : 5S3
TAJUK : Permainan Sofbol [Bola Lisut].
KEMAHIRAN :
1. Membaling/Memadang.
OBJEKTIF:
a. Psikomotor - Boleh membaling dengan tepat,laju dan deras dan dapat menangkapnya.
b. Kognitif - Mengguna gloves untuk menangkap bola tanpa gloves tangan sakit.
c. Afektif- Seronok dan puashati kerana dapat tangkap bola.
ALATAN : Gloves dan bola lisut.
AKTIVITI-AKTIVITI:
1. Murid melakukan akt. regangan sambil bermain dengan bola.
2. Menerangkan cara-cara mengguna gloves yang betul.
3. Melakukan aktiviti-aktiviti memadang
a. Jarak dekat 6m.
b. Jarak ditambah 12m.
c. Perlahan dan laju.
4. Permainan ubahsuai/Permainan kecil antara kumpulan.


REFLEKSI : Pelajar seronok bermain dan semua melibatkan diri dengan aktif.


HARI : Jumaat.
TARIKH : 23/01/09.
M/PELAJARAN : Sejarah.
TINGKATAN : 5MPV dan 5K6
TAJUK : Perkembangan Nasionalisme.
SUB-TAJUK : 1. Tahap Pertama dan Tahap Kedua.
a. Filipina.
b. Indonesia.
c. Thailand
d. IndoChina.
e. Burma.
HASIL PEMBELAJARAN : Memahami Gerakan Nasionalisme di Asia Tenggara.
PATROTISME:
UNSUR TINGKAHLAKU : Memartabatkan peruangan tokoh-tokoh tanah air.
AKTIVITI/LATIHAN.
1. Nyatakan ciri-ciri perbezaan gerakan nasionalisme antara Tahap Pertama dan Kedua.
2. Jelaskan bagaimana kuasa Barat menangani gerakan nasionalis radikal di Asia Tenggara.
3. Menyalin nota.

Tahap Pertama:-

- penentangan masyarakat secara terbuka.
- bersifat setempat.
- tidak berorganisasi.
- isu kebudayaan,agama dan hak peribumi
- dipimpin oleh gol.yg berpendidikan Barat dan Asia Barat.
- menuntut hak-hak mereka dikembalikan.
- tidak menunutut kemerdekaan dengan segera.
Tahap Kedua.

- lebih radikal.
- berorganisasi.
- dipimpin oleh gol. yang berpendidikan.
- mereka menyedari perubahan yg diperkenalkan oleh Barat.
- matlamat perjuangan lebih jelas.
- menuntut kemerdekaan.
- membentuk kerajaan sendiri yang berdaulat.

REFLEKSI : Pelajar dapat menyenaraikan perbezaan antara tahap.


No comments:

Post a Comment