Thursday, March 5, 2009

RPH - MARCH - MINGGU 10 [ 2/3 - 6/3 ]

HARI :Isnin.
TARIKH :2/3/09
M/PELAJARAN :Pendidikan Jasmani.
TINGKATAN :4S2.
TAJUK :Standard Kecergasan Fizikal Kebangsaan Untuk Murid Sekolah Malaysia. [SEGAK].
OBJEKTIF :
  1. Mengukur dan merekod tahap kecergasan fizikal.
  2. Menganalisis dan mentafsir kecergasan fizikal kendiri.
  3. Mengetahui tahap kecergasan kendiri.
  4. Mencapai tahap kecergasan yang diiktirap berdasarkan prestasi semasa.
STRATEGI PELAKSANAAN UJIAN SEGAK :
  1. Semua murid Tingkatan 4 dan 5 wajib menjalani ujian-ujian kecergasan fizikal.
  2. Ujian ini terdiri dpd 2 bahagian iaitu - ukuran Indeks Jisim Badan dan Bateri ujian fizikal.
  3. Bateri ujian fizikal mesti dilaksanakan mengikut urutan secara berterusan oleh murid yang sama spt. berikut :
  4. Naik Turun Bangku [ 3 minit ] - 96 detik.
  5. Tekan Tubi [ 1 minit ].
  6. Ringkuk Tubi Separa [ 1 minit ] - 50 detik.
  7. Jangkauan Melunjur.
  8. Bagi murid yang tidak sihat, guru boleh menjalankan ujian pd hari yg lain pd bulan yang sama.
LANGKAH - LANGKAH PELAKSANAAN :
  1. Taklimat kpd murid tentang SEGAK.
  2. Mengukur Indeks Jisim Badan.
  3. Aktiviti memanaskan badan
  4. Pelaksanaan Bateri ujian.
  5. Aktiviti menyejukkan badan.
PERALATAN :
  1. Borang skor
  2. Bangku 1 kaki tinggi.
  3. Jam Randik / wisel.
  4. Metronome 96/50 detik.
REFLEKSI :Pelajar boleh melakukan akt. yang dirangka itu.


HARI :Isnin.
TARIKH :2/3/09.
M/PELAJARAN :Sejarah.
TINGKATAN :5K7.
TAJUK :

Gerakan Nasionalisme sehingga Perang Dunia Kedua.

SUB - TAJUK :

Perkembangan dan peranan akhbar, majalah dan novel.

HASIL PEMBELAJARAN :

Mengklasifikasikan isu, perjuangan akhbar dan majalah dalam gerakan nasionalisme.

PATRIOTISME

UNSUR DAN TINGKAHLAKU:

Bersedia berkorban untuk kepentingan bersama.

AKTIVITI/LATIHAN :
  1. Menyalin nota.
  2. Senaraikan akhbar Melayu yg membangkitkan semangat nasionalisme.
  3. Nyatakan isu-isu yg dibangkitkan oleh Majalah Guru.
REFLEKSI :Pelajar boleh menjawab soalan dengan betul.


HARI :Selasa.
TARIKH :3/3/09
M/PELAJARAN :Pendidikan Jasmani.
TINGKATAN :5K8.
TAJUK :Standard Kecergasan Fizikal Kebangsaan Untuk Murid Sekolah Malaysia. [SEGAK].
OBJEKTIF :
  1. Mengukur dan merekod tahap kecergasan fizikal.
  2. Menganalisis dan mentafsir kecergasan fizikal kendiri.
  3. Mengetahui tahap kecergasan kendiri.
  4. Mencapai tahap kecergasan yang diiktirap berdasarkan prestasi semasa.
STRATEGI PELAKSANAAN UJIAN SEGAK :
  1. Semua murid Tingkatan 4 dan 5 wajib menjalani ujian-ujian kecergasan fizikal.
  2. Ujian ini terdiri dpd 2 bahagian iaitu - ukuran Indeks Jisim Badan dan Bateri ujian fizikal.
  3. Bateri ujian fizikal mesti dilaksanakan mengikut urutan secara berterusan oleh murid yang sama spt. berikut :
  4. Naik Turun Bangku [ 3 minit ] - 96 detik.
  5. Tekan Tubi [ 1 minit ].
  6. Ringkuk Tubi Separa [ 1 minit ] - 50 detik.
  7. Jangkauan Melunjur.
  8. Bagi murid yang tidak sihat, guru boleh menjalankan ujian pd hari yg lain pd bulan yang sama.
LANGKAH - LANGKAH PELAKSANAAN :
  1. Taklimat kpd murid tentang SEGAK.
  2. Mengukur Indeks Jisim Badan.
  3. Aktiviti memanaskan badan
  4. Pelaksanaan Bateri ujian.
  5. Aktiviti menyejukkan badan.
PERALATAN :
  1. Borang skor
  2. Bangku 1 kaki tinggi.
  3. Jam Randik / wisel.
  4. Metronome 96/50 detik.
REFLEKSI :Pelajar boleh melakukan akt. yang dirangka itu.


HARI :Selasa.
TARIKH :3/3/09.
M/PELAJARAN :Sejarah.
TINGKATAN :5MPV.
TAJUK :

Gerakan Nasionalisme sehingga Perang Dunia Kedua.

SUB - TAJUK :

Perkembangan dan peranan akhbar, majalah dan novel.

HASIL PEMBELAJARAN :

Mengklasifikasikan isu, perjuangan akhbar dan majalah dalam gerakan nasionalisme.

PATRIOTISME

UNSUR DAN TINGKAHLAKU:

Bersedia berkorban untuk kepentingan bersama.

AKTIVITI/LATIHAN :
  1. Menyalin nota.
  2. Senaraikan akhbar Melayu yg membangkitkan semangat nasionalisme.
  3. Nyatakan isu-isu yg dibangkitkan oleh Majalah Guru.
REFLEKSI :Pelajar boleh menjawab soalan dengan betul.


HARI :Rabu.
TARIKH :4/3/09
M/PELAJARAN :Pendidikan Jasmani.
TINGKATAN :4K2.
TAJUK :Standard Kecergasan Fizikal Kebangsaan Untuk Murid Sekolah Malaysia. [SEGAK].
OBJEKTIF :
  1. Mengukur dan merekod tahap kecergasan fizikal.
  2. Menganalisis dan mentafsir kecergasan fizikal kendiri.
  3. Mengetahui tahap kecergasan kendiri.
  4. Mencapai tahap kecergasan yang diiktirap berdasarkan prestasi semasa.
STRATEGI PELAKSANAAN UJIAN SEGAK :
  1. Semua murid Tingkatan 4 dan 5 wajib menjalani ujian-ujian kecergasan fizikal.
  2. Ujian ini terdiri dpd 2 bahagian iaitu - ukuran Indeks Jisim Badan dan Bateri ujian fizikal.
  3. Bateri ujian fizikal mesti dilaksanakan mengikut urutan secara berterusan oleh murid yang sama spt. berikut :
  4. Naik Turun Bangku [ 3 minit ] - 96 detik.
  5. Tekan Tubi [ 1 minit ].
  6. Ringkuk Tubi Separa [ 1 minit ] - 50 detik.
  7. Jangkauan Melunjur.
  8. Bagi murid yang tidak sihat, guru boleh menjalankan ujian pd hari yg lain pd bulan yang sama.
LANGKAH - LANGKAH PELAKSANAAN :
  1. Taklimat kpd murid tentang SEGAK.
  2. Mengukur Indeks Jisim Badan.
  3. Aktiviti memanaskan badan
  4. Pelaksanaan Bateri ujian.
  5. Aktiviti menyejukkan badan.
PERALATAN :
  1. Borang skor
  2. Bangku 1 kaki tinggi.
  3. Jam Randik / wisel.
  4. Metronome 96/50 detik.
REFLEKSI :Pelajar boleh melakukan akt. yang dirangka itu.


HARI :Rabu.
TARIKH :4/3/09.
M/PELAJARAN :Sejarah.
TINGKATAN :5K6.
TAJUK :

Gerakan Nasionalisme sehingga Perang Dunia Kedua.

SUB - TAJUK :

Perkembangan dan peranan akhbar, majalah dan novel.

HASIL PEMBELAJARAN :

Mengklasifikasikan isu, perjuangan akhbar dan majalah dalam gerakan nasionalisme.

PATRIOTISME

UNSUR DAN TINGKAHLAKU:

Bersedia berkorban untuk kepentingan bersama.

AKTIVITI/LATIHAN :
  1. Menyalin nota.
  2. Senaraikan akhbar Melayu yg membangkitkan semangat nasionalisme.
  3. Nyatakan isu-isu yg dibangkitkan oleh Majalah Guru.
REFLEKSI :Pelajar boleh menjawab soalan dengan betul.


HARI :Khamis
TARIKH :5/3/09
M/PELAJARAN :Pendidikan Jasmani.
TINGKATAN :5K1 dan 5S3.
TAJUK :Standard Kecergasan Fizikal Kebangsaan Untuk Murid Sekolah Malaysia. [SEGAK].
OBJEKTIF :
  1. Mengukur dan merekod tahap kecergasan fizikal.
  2. Menganalisis dan mentafsir kecergasan fizikal kendiri.
  3. Mengetahui tahap kecergasan kendiri.
  4. Mencapai tahap kecergasan yang diiktirap berdasarkan prestasi semasa.
STRATEGI PELAKSANAAN UJIAN SEGAK :
  1. Semua murid Tingkatan 4 dan 5 wajib menjalani ujian-ujian kecergasan fizikal.
  2. Ujian ini terdiri dpd 2 bahagian iaitu - ukuran Indeks Jisim Badan dan Bateri ujian fizikal.
  3. Bateri ujian fizikal mesti dilaksanakan mengikut urutan secara berterusan oleh murid yang sama spt. berikut :
  4. Naik Turun Bangku [ 3 minit ] - 96 detik.
  5. Tekan Tubi [ 1 minit ].
  6. Ringkuk Tubi Separa [ 1 minit ] - 50 detik.
  7. Jangkauan Melunjur.
  8. Bagi murid yang tidak sihat, guru boleh menjalankan ujian pd hari yg lain pd bulan yang sama.
LANGKAH - LANGKAH PELAKSANAAN :
  1. Taklimat kpd murid tentang SEGAK.
  2. Mengukur Indeks Jisim Badan.
  3. Aktiviti memanaskan badan
  4. Pelaksanaan Bateri ujian.
  5. Aktiviti menyejukkan badan.
PERALATAN :
  1. Borang skor
  2. Bangku 1 kaki tinggi.
  3. Jam Randik / wisel.
  4. Metronome 96/50 detik.
REFLEKSI :Pelajar boleh melakukan akt. yang dirangka itu.


HARI :Khamis
TARIKH :5/3/09.
M/PELAJARAN :Sejarah.
TINGKATAN :5K7.
TAJUK :

Gerakan Nasionalisme sehingga Perang Dunia Kedua.

SUB - TAJUK :

Perjuangan Badan-badan dan Kesatuan.

HASIL PEMBELAJARAN :

Menghuraikan isu/tujuan ditubuhkan oleh badan-badan dan kesatuan dalam gerakan nasionalisme.

PATRIOTISME

UNSUR DAN TINGKAHLAKU:

Bersedia berkorban untuk kepentingan bersama.

AKTIVITI/LATIHAN :
  1. Menyalin nota.
  2. Nyatakan pertubuhan-pertubuhan yg telah memainkan peranan aktif menentang Jepun di Tanah Melayu.
REFLEKSI :Pelajar agak lemah, mereka lambat menguasai topik ini.


HARI :Jumaat.
TARIKH :6/3/09.
M/PELAJARAN :Sejarah.
TINGKATAN :5MPV dan 5K6.
TAJUK :

Gerakan Nasionalisme sehingga Perang Dunia Kedua.

SUB - TAJUK :

Perjuangan Badan-badan dan Kesatuan.

HASIL PEMBELAJARAN :

Menghuraikan isu/tujuan ditubuhkan oleh badan-badan dan kesatuan dalam gerakan nasionalisme.

PATRIOTISME

UNSUR DAN TINGKAHLAKU:

Bersedia berkorban untuk kepentingan bersama.

AKTIVITI/LATIHAN :
  1. Menyalin nota.
  2. Nyatakan pertubuhan-pertubuhan yg telah memainkan peranan aktif menentang Jepun di Tanah Melayu.
REFLEKSI :Pelajar agak lemah, mereka lambat menguasai topik ini.


HARI :Jumaat
TARIKH :6/3/09
M/PELAJARAN :Pendidikan Jasmani.
TINGKATAN :5K4.
TAJUK :Standard Kecergasan Fizikal Kebangsaan Untuk Murid Sekolah Malaysia. [SEGAK].
OBJEKTIF :
  1. Mengukur dan merekod tahap kecergasan fizikal.
  2. Menganalisis dan mentafsir kecergasan fizikal kendiri.
  3. Mengetahui tahap kecergasan kendiri.
  4. Mencapai tahap kecergasan yang diiktirap berdasarkan prestasi semasa.
STRATEGI PELAKSANAAN UJIAN SEGAK :
  1. Semua murid Tingkatan 4 dan 5 wajib menjalani ujian-ujian kecergasan fizikal.
  2. Ujian ini terdiri dpd 2 bahagian iaitu - ukuran Indeks Jisim Badan dan Bateri ujian fizikal.
  3. Bateri ujian fizikal mesti dilaksanakan mengikut urutan secara berterusan oleh murid yang sama spt. berikut :
  4. Naik Turun Bangku [ 3 minit ] - 96 detik.
  5. Tekan Tubi [ 1 minit ].
  6. Ringkuk Tubi Separa [ 1 minit ] - 50 detik.
  7. Jangkauan Melunjur.
  8. Bagi murid yang tidak sihat, guru boleh menjalankan ujian pd hari yg lain pd bulan yang sama.
LANGKAH - LANGKAH PELAKSANAAN :
  1. Taklimat kpd murid tentang SEGAK.
  2. Mengukur Indeks Jisim Badan.
  3. Aktiviti memanaskan badan
  4. Pelaksanaan Bateri ujian.
  5. Aktiviti menyejukkan badan.
PERALATAN :
  1. Borang skor
  2. Bangku 1 kaki tinggi.
  3. Jam Randik / wisel.
  4. Metronome 96/50 detik.
REFLEKSI :Pelajar boleh melakukan akt. yang dirangka itu.

No comments:

Post a Comment